השקעה במניות צמיחה

השקעה במניות צמיחה

המשקיעים אשר משקיעים במניות צמיחה מנסים לבחור את החברות הצומחות ביותר, עם הביצועים שגוברים על ביצועי השוק עצמו, וכמובן, מוכנים לשלם על זה כמה שנדרש. המדד של שיעור הצמיחה של החברות הוא הרווחיות שלהן, המוצג בסכום הרווח למניה. המשקיעים מתמקדים בשיעור צמיחה שנתי מינימלי של 15-20%, ובדרך כלל – הרבה יותר גבוה. לפי עקרונות של משקיעי צמיחה, כאשר קונים ומחזיקים מניות אלו במשך זמן רב, משקיעים יראו כיצד מחיר המניה (ומכאן שווי התיק) יגדל ביותר מ 15-20% בשנה. כל משקיע רוצה שמניותיו יגדלו ויגברו על השוק בביצועי רווח, ולכן משקיעים רבים מפנים את תשומת לבם למניות הצמיחה.

המצב נראה טוב ואופטימי. אבל, ככל ששיעור הצמיחה גבוה יותר, כך הסיכון גבוה יותר. מאחר שהמשקיעים מוכנים לשלם פרמיה על מניות הצומחות במהירות, מניות צמיחה מתמחרות לעתים קרובות ביחס P/E גבוה ואפילו גבוה מאוד שלא מוצדק. מאחר שמניות אלו עם הרבה תשומת לב כלפיהן, הן פופולריות והן המומלצות על ידי כל האנליסטים, ספקולנטים רבים מהם שמוכנים למכור מניות מיד עם החדשות הרעות הראשונות שיצאו. מניות צמיחה רגישות מאוד לשינויים שליליים. זהו הסיכון העיקרי – ככל שהמחיר גבוה יותר, כך הירידה חדה יותר. רמת המחירים של חלק ממניות הצמיחה יכולה להיות מוגזמת ובלתי סבירה. הנכונות לשלם מחיר עם פרמיה מרמז כי בשל פוטנציאל הצמיחה שלה, מניות צמיחה צריכות להיות עם מכפילים פיננסיים (Ratios) מעל הממוצע. כמו כן מניחים כי P/E גבוה צריך להישאר יציב יחסית, שכן החברה תמשיך לשמור על שיעורי צמיחה גבוהים במהלך 3-10 השנים הבאות.

סיכון נוסף הוא כי קצב הצמיחה העתידי ניתן לחזות בטעות. הרווח לא יכול לגדול בעשרות אחוזים לנצח, במוקדם או במאוחר השוק נהייה עמוס. וככל שהחברה גדלה (השווי שוק גדל), כך קשה יותר להמשיך את צמיחתה בשיעורים גבוהים. בשלב מסוים, קו הצמיחה עוצר ומתחיל לרדת. בסופו של דבר, חברת צמיחה מתפתחת עם קצב צמיחה מתון.

משנת 1960 עד 1999, הרווחים רק של 8 מתוך 150 חברות גדולות של Fortune 500 גדל בממוצע מעל 15% בשנה. ב 50 השנים האחרונות, רווחיות רק של 10% מהחברות הגדולות בארה"ב צמחו ב -20% במשך חמש שנים רצופות, ורק 3% חברות צמחו במשך 10 שנים. כפי שניתן לראות לפי נתונים אלו, מעט מאוד חברות מצליחות לשמור על שיעורי צמיחה גבוהים במשך מספר שנים.

מספר דוגמאות לחברות צמיחה בימינו

חברת פייסבוק סמבול FB, ב 5 שנים האחרונות דווחה על צמיחה ברווח למניה EPS בקצב צמיחה ממוצע של 66.03% שנתי (CAGR). מכירות גדלו ממוצע 5 שנים בקצב של 47.97% (CAGR). החברה הנפיקה מניות חדשות לשוק במשך כל השנים שמדללות את הרווחים של החברה (יותר ויותר מניות מתחלקות ברווח הנקי ומחזוריות של החברה). ומחיר המניה צמח בממוצע מדצמבר 2012 עד דצמבר 2017 ב 45.98% (CAGR).

 

דוגמה נוספת, זאת חברת נבדיאה סימבול NVDA, אשר הציגה רווח נקי למניה EPS בשיעור צמיחה ממוצע 3 שנים ב  55.04% (CAGR). קפיצה בשיעור הרווח היה במיוחד במהלך שנת 2016. מכירות צמחו בקצב ממוצע 3 שנים ב 23.19% (CAGR). לחברה קיימת תוכנית לרכישה עצמית (חברה רוכשת מניות של עצמה בשוק הפתוח). אחד הסיבות לקפיצה משמעותית ברווחים היא ביקוש לכרטיסי מסך כדי לבצע מינינג לביטקוין (Bitcoin Mining). מחיר המניה צמח מינואר 2012 עד ינואר 2017 ב 49.19% (CAGR). כאשר גדלה רווחיות של החברה. לא חסר דוגמאות בשוק כאשר שווי שוק של החברה גדל משמעותית בזמן שרווחי החברה גדלו בהתאם.

פיטר לינץ' הציג כלל פשוט כדי לא לשלם יותר מדי כאשר רוכשים מניית צמיחה: P/E של החברה לא יעלה על שיעור הצמיחה השנתי של הרווח. אם הרווח של החברה גדל ב -20% בשנה, ואותם שיעורי הצמיחה צפויים גם בעתיד, אז לא שווה לקנות מניה אם מכפיל רווח P/E יותר מ -20.

מכפיל הרווח P/E לא יעבור שיעור צמיחה ברווח הנקי. לדוגמה, כאשר מדובר בחברה עם שיעור צמיחה של 12% ברווח הנקי ומכפיל הרווח 7.5 מניות החברה יחשבו כאטרקטיביות, מסיבה שמחיר המניה בשוק עלה בשיעור צמיחה נמוך משיעור צמיחה ברווח הנקי, מדובר בפוטנציאל השקעה. כאשר חברה מציגה שיעור צמיחה של 12% עם מכפיל רווח 22, מניותיה יחשבו לא אטרקטיביות עם הבנה ברורה שמניות החברה ספקולטיביות יתר. נידרש איבחון מלא של המכפיל הרווח P/E ושיעור צמיחה ברווח הנקי להשתמש במכפיל הרווח צמיחה PEG.

העקרונות הבסיסיים של מניות צמיחה

  • הרווח למניה EPS מזה 3-5 שנים גדל באופן משמעותי יותר משיעור הגידול הממוצע ברווח של חברות אחרות.
  • PEG Ratio < 1 הנתון מכפיל שיעור צמיחת הרווח למניה לא אמור לעבור 1.
  • צמיחה ברווח למניה שנתית ממוצע גדול מ 10%.  Yoy EPS growth > 10%.
  • אותם שיעורי צמיחה גבוהים צפויים בעתיד, לפחות ב 3-5 השנים הבאות.
  • לחברה עדיין יש לאן לגדול ולהתפתח על מנת לשמור על שיעורי צמיחה גבוהים ברווחיות.

RECEIVE UPDATES

נבחרים מהבלוג

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

אתר פינביז הוא אחד מהאתרים הנפוצים ביותר לשימוש אצל משקיעים, סוחרים ועקבים אחר ניירות ערך שונים. האתר מכיל הרבה מאוד מידע חיוני למשתמש אשר נותן לו מבט כלכלי וכללי על ניירות ערך שונים כגון מניות וניתן לשים לב שהאתר מתמקד בעיקר במניות אמריקאית או מניות שרשומות בבורסות אמריקאיות. השאלות בעיקר עולות כאשר משתמש האתר מקליד […]
פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

כעת נפרט על החלקים אשר מרכיבים את הדו"חות הכספיים של החברות הישראליות: חלק א' – תיאור עסקי התאגיד: הפרק הראשון בדו"ח מסביר על עסקי החברה, תחומי פעילות, מוצרים ושירותים, הרכב ההכנסות, לקוחות, שיווק והפצה, הון אנושי, רכוש קבוע, הליכים משפטיים, מטרות ויעדים, האסטרטגיה העסקית, מידע כלכלי לגבי אזורים גאוגרפיים, מחקר ופיתוח, חומרי גלם, ספקים וכד'. […]
המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

People always want a formula – but it does not work that way. You have to estimate total cash generated from now to eternity, and discount it back to today. Yardsticks such as P/E are not enough by themselves – Warren Buffett. 1.1 מבוא: מודל היוון תזרים מזומנים (Discount Cash Flow) הוא מודל אוניברסלי לחישוב […]
הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

שלום. אני מזמין אתכם/ן למסע מרתק לתוך עולם של הוצאות הוניות (השקעות), על מנת ללמוד סוגים שונים של הוצאות שנדרשות להמשך פעילות של החברה. נלמד איך לחשב, ומתי להשתמש בהוצאות הללו כדי לבצע הערכת שווי חברה מדויקת יותר. בסקירה זו, נלמד סוגים שונים של הוצאות הוניות, והן: הוצאות ההון – Capital Expenditures הוצאות ההון שמטרתן […]
המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

כל אדם אשר מעוניין להשקיע בשוק המניות מבין שמאחורי כל גרף מסתתר עסק שלם שמורכב ממוצרים שונים, נכסים, הנהלה, ציוד וכד'. כל הכלים האלה מייצרים במשירין או עקיפין רווח לעסק. השאלה האם משקיע מעוניין בהשקעה ורכישת מניות החברה (עסק) או כדאי להימנע מהשקעה זו כי כמובן מדובר בסיכון. וככל שנלמד יותר על שוק המניות כך […]
GET THE LATEST NEWS
כלי נגישות

Powered by - Wemake