אל תקנו עסק שאתם לא מבינים את פעילותו

אל תקנו עסק שאתם לא מבינים את פעילותו

חלק מהמניות חמות בוול סטריט שחלק גדול מהמשקיעים ממהרים לרכוש עלולות להיות מסוכנות במיוחד. אחד הגורמים הנפוצים ביותר הוא יוקר מחיר המניה שאותם משקיעים רוכשים לתיק ההשקעות אותו מנהלים, ממהרים לספר ולהתלהב עד כמה מניה חמה ומכה את השוק בביצועים ללקוחות שלהם. המיליארדר והמשקיע האגדי וורן באפט יושב ראש ברקשייר האת'ווי הודה שפספס את ההזדמנות הנפלאה שלא השקיעה בחברת אמאזון Amazon וגוגל Google Alphabet Inc. ניתן לראות שבעשרים שנה האחרונות נוצר "בום" טכנולוגי שגרם לאנשים רבים להפוך למיליונרים ואפילו למיליארדרים. המקרים שוורן באפט השקיע בחברות טכנולוגיות בודדים.

לבאפט הייתה סיבה מוצדקת לא לרכוש מניות של חברות טכנולוגיות. בסוף שנת 2004 עוד לפני הנפקת מניות לציבור הרחב, חברת Google הציע לוורן באפט להשקיע בעסק שלהם. באפט סירב להצעה מסיבה שלא הצליח להבין איך העסק יתפוס מקום תחרותי בשוק ובפעילות עסקית בעוד 20 שנה. ההצעה זו התנגדה לעקרונות ההשקעה של משקיע האגדי. באפט הדגיש פעם: אל תשקיע בעסק שאתם לא מבינים את פעילותו. ובעצמו פעל כך.

נכון שבאפט פספס את ההזדמנות להשקיע בחברות כמו Google ו Amazon. באפט פשוט היה נמנע מהחברות שאין להן ערך מוחשי כגון נכסים מוחשיים, מפעלים, ציוד ונדל"ן, שחברה משתמשת ליצירת הון. בנוסף באפט החליט לא להוסיף סיכונים נוספים למשקיעים של ברקשייר האת'ווי. נראה שלהימנע מהשקעות בחברות שפעילותם לא מובנת זאת החלטה מאוד נבונה. אך ניתן כל הזמן לשפר את הידע וללמוד פעילות של עסקים ותעשיות שונים, כך נוהגים לפעול משקיעים שמצליחים. חשוב להדגיש, שבימינו הכל משתנה מאוד מהר. משהו שהיה שימושי ואטרקטיבי ביותר, מחר יכול להימצא בזבל.

לא חסר מקרים בשוק המניות שהחברות הטכנולוגיות וביוטכנולוגיות מציעות הזדמנויות השקעה, חלקן מצליחות וחלקן לא. מספר שנים לפני משבר "הדוט קום" אלפי משקיעים רצו ורכשו מניות טכנולוגיות שהיו בשיא שלהן ללא שום ערך מוחשי ומחיר מוצדק למניה. מחירי מניות של החברות האלה לא הפסיקו לעלות עקב ספקולנטים שרכשו עוד ועוד. החדשות מוול סטריט לא הפסיקו לדבר על מה שקורה בשוק המניות ועד כמה כדאי לרכוש מניות טכנולוגיות מסיבה זה העתיד של העולם (סוג של "אתה עדיין לא רכשת מניות!?"). משקיעים מקצוענים הבחינו שחברות אלה נערכו ללא שום ערך כלכלי וכל העליות החדות נגרמו עקב ספקולנטים, היה ברור שזאת בועה שמתנפחת ובפרק זמן קצר, תתפוצץ.

באפט פעם הדגיש שיש לו 3 עקרונות השקעה 1. לקנות 2. למכור 3. לא מובן. אם פעילות עסקית של חברה לא מובנת וקשה להבנה, עדיף לשים את החברה בצד ולחפש מניות עם פעילות עסקית ברורה היטב.

מנהל השקעות של Cornerstone Wealth קריס זאקארלי הדגיש פעם, משקיעים צריכים תמיד לזכור שרכישת מניות של החברה זה להיות חלק מהעסק בפועל. "אתם אף פעם לא תקנו חברה פרטית אם לא תבדקו לפחות את רמת מכירות, רווחיות וחוב נושא ריבית. גם ברכישות מניות אל תשכחו זאת. אחרת לא יהיה לכם ברירה חוץ מרק לקוות לשינוי מחיר לטובתכם ולנסות את מזלכם. תקווה = אסטרטגיה לכישלון. ציטוט של קריס זאקארלי".

הטכנולוגיות החדשות נכנסות יותר ויותר לחיי היום יום. שירותים ומוצרים חדשים נכנסים לחיי האנושות. ללא ספק שהחברות הללו יכולות לצמוח באלפי אחוזים. משקיעים צריכים לעקוב אחרי השינויים בכלכלה העולמית ולהתפתח. משקיע שרוכש מניות של חברה שלא ברורה לו, עלול להיכנס למצב פסיכולוגי קשה ולהסתבך עם הרגשות ברגע שמחיר המניה ירד עקב שמועות, תיקון טכני או אי עמידה בציפיות כלכליות. עקב רגשות, המשקיע יבצע פעולות לא רציונליות ויגרום בקלות להפסדים כבדים. התנהגות כזו מתכון לכישלון.

משקיעים רבים רוכשים מניות של תעודות סל לא יקרות כמו Vanguard 500 Index Fund או Schwab U.SBroad Market ETF. המשקיעים יכולים להשקיע בבטחה בחברות ההייטק העוסקות בפיתוח תוכנה, בינה מלאכותית או ביוטכנולוגיה מבלי להבין בפעילות עסקית ואיך העסק עובד, בעזרת השקעה בקרנות אלה. בנוסף ניתן לרכוש תעודות סל המתמקדות רק בחברות טכנולוגיה כדי למזער סיכונים. חשוב לציין, השקעה בתעודות סל דורשת מיומנות וניסיון. משקיע ללא ידע ומקצועיות בהשקעה בתעודות סל עלול להפסיד כסף. 

RECEIVE UPDATES

נבחרים מהבלוג

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

אתר פינביז הוא אחד מהאתרים הנפוצים ביותר לשימוש אצל משקיעים, סוחרים ועקבים אחר ניירות ערך שונים. האתר מכיל הרבה מאוד מידע חיוני למשתמש אשר נותן לו מבט כלכלי וכללי על ניירות ערך שונים כגון מניות וניתן לשים לב שהאתר מתמקד בעיקר במניות אמריקאית או מניות שרשומות בבורסות אמריקאיות. השאלות בעיקר עולות כאשר משתמש האתר מקליד […]
פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

כעת נפרט על החלקים אשר מרכיבים את הדו"חות הכספיים של החברות הישראליות: חלק א' – תיאור עסקי התאגיד: הפרק הראשון בדו"ח מסביר על עסקי החברה, תחומי פעילות, מוצרים ושירותים, הרכב ההכנסות, לקוחות, שיווק והפצה, הון אנושי, רכוש קבוע, הליכים משפטיים, מטרות ויעדים, האסטרטגיה העסקית, מידע כלכלי לגבי אזורים גאוגרפיים, מחקר ופיתוח, חומרי גלם, ספקים וכד'. […]
המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

People always want a formula – but it does not work that way. You have to estimate total cash generated from now to eternity, and discount it back to today. Yardsticks such as P/E are not enough by themselves – Warren Buffett. 1.1 מבוא: מודל היוון תזרים מזומנים (Discount Cash Flow) הוא מודל אוניברסלי לחישוב […]
הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

שלום. אני מזמין אתכם/ן למסע מרתק לתוך עולם של הוצאות הוניות (השקעות), על מנת ללמוד סוגים שונים של הוצאות שנדרשות להמשך פעילות של החברה. נלמד איך לחשב, ומתי להשתמש בהוצאות הללו כדי לבצע הערכת שווי חברה מדויקת יותר. בסקירה זו, נלמד סוגים שונים של הוצאות הוניות, והן: הוצאות ההון – Capital Expenditures הוצאות ההון שמטרתן […]
המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

כל אדם אשר מעוניין להשקיע בשוק המניות מבין שמאחורי כל גרף מסתתר עסק שלם שמורכב ממוצרים שונים, נכסים, הנהלה, ציוד וכד'. כל הכלים האלה מייצרים במשירין או עקיפין רווח לעסק. השאלה האם משקיע מעוניין בהשקעה ורכישת מניות החברה (עסק) או כדאי להימנע מהשקעה זו כי כמובן מדובר בסיכון. וככל שנלמד יותר על שוק המניות כך […]
GET THE LATEST NEWS
כלי נגישות

Powered by - Wemake