12 שיעורים של צ'ארלי מאנגר

12 שיעורים של צ'ארלי מאנגר

צ'ארלי מאנגר בנו של עורך דין ונכדו של שופט פדרלי. למד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת מישיגן. בתקופת מלחמת העולם השנייה שירת בתור מטאורולוג במדינת אלסקה. בסיום המלחמה בשנת 1948 סיים אוניברסיטת הרווארד והתחיל את הפרקטיקה המשפטית בלוס אנג'לס.

בשנת 1962 הקים מאנגר את שותפות ההשקעות שלו, בדומה לשותפותו של וורן באפט – והשקיע את הונו במניות שנסחרו בבורסה. התמקד מאנגר בחברות שנסחרו פחות ממחיר הנקוב ועם מרווח ביטחון, על פי כללים מדויקים של השקעות ערך. בין השנים 1962 עד 1975 שותפות של מאנגר הניבה תשואה של 19.2% בשנה בממוצע שהייתה בערך פי 2 מהביצועים של השוק שנמדדו על פי ביצועי המדד S&P 500.

כעת צ'ארלי מאנגר ממשיך את תפקידו בתור סגן יו"ר דירקטוריון בחברת ברקשייר האת'וויי. קודם לכן, היה בתפקיד בתור יו"ר של חברת וסקו פיננסים, אשר ב 80% הייתה שייכת לברקשייר האת'וויי ושלטה באותן אחזקות כמו ברקשייר. לאחר מכן בשנת 2011 התמזגה במלואה על ידי לברקשייר האת'וויי.

צ'ארלי ובאפט גדלו במדינת אומהה שבארה"ב, והיה להם הרבה ידידים ומכרים משותפים. המשקיעים לא נפגשו ולא הכירו אחד את השני עד שנת 1959 – עד שד"ר דוויס החליט שהגיעה הזמן להכיר בניהם, והזמין אותם לארוחת ערב במסעדה המקומית. לאחר פגישה ראשונה שהייתה מוצלחת, המשקיעים התחילו לתקשר. באפט עמד על זה שמאנגר יסיים את הפרקטיקה המשפטית שלו ויכנס לעולם ההשקעות במלואו.

בתור סגן יו"ר של ברקשייר האת'ווי, מאנגר היה יד ימינו של באפט. הונו מוערך ב -1.19 מיליארד דולר. בנוסף מאנגר כמו באפט, מאוד חכם עם חשיבה לוגית, יצירתית ומיוחדת כלפי השקעות לטווח ארוך, ניתוח פונדמנטלי של עסקים וראייה לטווח ארוך. ישנם טוענים כי דבריו אינם ברורים לחלוטין ויחסית חסרי משמעות.

מספר ציטוטים של צ'ארלי מאנגר שכדאי להכיר

1. אנשים חכמים עושים דברים מטופשים

לפני זמן רב גילינו שאנשים חכמים עושים דברים מטופשים. אנו רוצים לברר מדוע ומה הן הסיבות לכך, ואיך להימנע בעתיד.

2. יש רק דרך אחת להצלחה: עבודה קשה

אם אתם רוצים לייצר מוצר או לתת שירות שיעמוד ברמה של מתחרים או ישבור להם את השוק – אתם צריכים לעבוד קשה, לחשוב יצירתי ולתרגל הרבה. צריך ללמוד תמיד דברים חדשים ולהיות מעודכן. העולם שלנו כל הזמן משתנה ומתחרים לא עוצרים עם מטרות שכבר השיגו. אתם צריכים ללכת לישון יותר חכמים מאותו בוקר שהתעוררתם. תמיד תשתפרו בתחום שאתם עוסקים ברמה מקצועית. אנשים שנוהגים כך תמיד מצליחים. מעט מאוד אנשים נכשלו בגישה זו. אתם יכולים לצמוח בקצב איטי אבל להתקדם ולגדול.

3. תעשו מה שאתם אוהבים ויוצא לכם טוב

למה שיש לכם תשוקה ויכולות את זה אתם תעשו יותר טוב. אם וורן היה מתעסק בריקודים אף אחד לא היה שומע עליו.

4. אם אתה עצלן ולא אמין, כבר לא משנה, עד כמה טוב אתה יכול לעשות

אם אתה לא אמין, זה כבר לא משנה איזה יכולות יש לך. מה שאתם עושים אמור להיות חלק מהתנהגותכם. יש להימנע מעצלנות וחוסר אמינות.

5. החיים ינסו להפיל אתכם, יש לכם את כל היכולות לקום ולהפיק לקחים

לפעמים החיים נותנים מכות לא הוגנות ומפילים. זה לא משנה. חלק מהאנשים מחזיקים מעמד וחלק מהאנשים נשברים ונכנעים. לפי דעתי, הבעת דעת של אפיקטטוס הפילוסוף היווני הטובה ביותר בעניין. הוא חשב שכל הזדמנות מפוספסת זאת הזדמנות ללמוד משהו חדש ומטרותינו היא לא לרחם על עצמינו, אלא להשתמש בהזדמנות כדי להפיק לקחים. זה רעיון מצוין.

6. אם מוצרט לא הצליח בזה, אז גם אתם לא תצליחו

רוב הטעויות נובעות ישירות מהאגו שלנו. למשל למה שאני לא אבזבז את כל ההכנסות שלי. בעבר חיי מלחין, רוב זמנו בחיים המלחין לא היה מאושר. אחת הסיבות לכך שהוא תמיד בזבז את כספו, כמובן שמדובר במוצרט. אני חושב שאם מוצרט לא הצליח להתמודד עם הבעיה הזו, אז גם אתם לא חייבים.

7. בעתיד מישהו יעשה יותר טוב

בנג'מין גראהם היה מאוד חכם גם בדיבור וגם בכתיבה. אנו ממשכים לדון על עוצמה של רצף רעיונות שמתמזגות למשהו יחיד. זה מה שקרה עם רעיונות של גראהם שהגיעו אליי מוורן באפט, חלקם גם ישירות מגראהם עצמו. מה שמעניין, לפי דעתי, התלמיד הטוב ביותר של גראהם שלימד 30 שנה באוניברסיטת קולומביה הצליח לגבור על חכמה ובהישגים מהמורה. עמידה על כתפיים של הענק נותנת יכולת לראות יותר באופק מאשר רואה הענק עצמו. כך באפט ראה יותר מגראהם. ללא ספק, יבוא מישהו בעתיד והוא יהיה יותר טוב מאתנו.

8. עקבו אחר הנכסים שלכם

התחייבות – זה ללא ספק טוב. אבל הנכסים הם אלה שצריכים לעניין אתכם.

9. להיות חכם ולעשות משהו אורגינלי – אלו שני דברים שונים

זה מזכיר לי את ההיסטוריה על הילד הצעיר, שניגש למוצרט ואמר: אני רוצה ליצור סימפוניות. מוצרט ענה לו "אתה צעיר מדי" הילד אמר: גם אתה הייתה צעיר שהתחלתה. מוצרט ציין "נכון אבל אני לא שאלתי אף אחד איך נכון לעשות את זה".

10. ידע גדול נמצא בספרים ולא בכיתות

פגשתי אינטליגנציה גבוהה בספרים, ולא בכיתות, שזה דיי נורמלי. לא מצליח להיזכר מתי בפעם הראשונה קראתי על בנג'מין פרנקלין. כשהייתי בן 7 או 8 מעל המיטה על הקיר הייתה תלויה תמונה של תומס ג'פרסון. משפחתי הייתה בטוחה, שבסיס להכל הוא משמעת, ידע ושליטה עצמית.

11. תהיו יותר פשוטים

אובדן רווח זה מסנן ענק בחיים. למשל, לבחורה יש שני גברים לבחירה, אחד יותר טוב מהשני. כמובן, הבחורה תבחר את הבחור הראשון ולא את השני. כך גם אנחנו מסננים רצף של הזדמנויות לקניה. הרעיונות שלי ושל באפט מאוד פשוטים. אנשים תמיד רוצים לגלות את סודותינו, אבל הכל הרבה יותר פשוט.

12. תשקיעו לטווח ארוך

התנודתיות בשווקים לא הייתה דאגה גדולה של מאנגר. במקום זה, צריך להיות זמין להזדמנויות חדשות להגדיל את ההשקעות במחירים נמוכים הנמצאים ברמות הללו לתקופה קצרה. עבודה קשה והשקעה לטווח ארוך יעשו את עבודתם.

RECEIVE UPDATES

נבחרים מהבלוג

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

אתר פינביז הוא אחד מהאתרים הנפוצים ביותר לשימוש אצל משקיעים, סוחרים ועקבים אחר ניירות ערך שונים. האתר מכיל הרבה מאוד מידע חיוני למשתמש אשר נותן לו מבט כלכלי וכללי על ניירות ערך שונים כגון מניות וניתן לשים לב שהאתר מתמקד בעיקר במניות אמריקאית או מניות שרשומות בבורסות אמריקאיות. השאלות בעיקר עולות כאשר משתמש האתר מקליד […]
פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

כעת נפרט על החלקים אשר מרכיבים את הדו"חות הכספיים של החברות הישראליות: חלק א' – תיאור עסקי התאגיד: הפרק הראשון בדו"ח מסביר על עסקי החברה, תחומי פעילות, מוצרים ושירותים, הרכב ההכנסות, לקוחות, שיווק והפצה, הון אנושי, רכוש קבוע, הליכים משפטיים, מטרות ויעדים, האסטרטגיה העסקית, מידע כלכלי לגבי אזורים גאוגרפיים, מחקר ופיתוח, חומרי גלם, ספקים וכד'. […]
המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

People always want a formula – but it does not work that way. You have to estimate total cash generated from now to eternity, and discount it back to today. Yardsticks such as P/E are not enough by themselves – Warren Buffett. 1.1 מבוא: מודל היוון תזרים מזומנים (Discount Cash Flow) הוא מודל אוניברסלי לחישוב […]
הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

שלום. אני מזמין אתכם/ן למסע מרתק לתוך עולם של הוצאות הוניות (השקעות), על מנת ללמוד סוגים שונים של הוצאות שנדרשות להמשך פעילות של החברה. נלמד איך לחשב, ומתי להשתמש בהוצאות הללו כדי לבצע הערכת שווי חברה מדויקת יותר. בסקירה זו, נלמד סוגים שונים של הוצאות הוניות, והן: הוצאות ההון – Capital Expenditures הוצאות ההון שמטרתן […]
המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

כל אדם אשר מעוניין להשקיע בשוק המניות מבין שמאחורי כל גרף מסתתר עסק שלם שמורכב ממוצרים שונים, נכסים, הנהלה, ציוד וכד'. כל הכלים האלה מייצרים במשירין או עקיפין רווח לעסק. השאלה האם משקיע מעוניין בהשקעה ורכישת מניות החברה (עסק) או כדאי להימנע מהשקעה זו כי כמובן מדובר בסיכון. וככל שנלמד יותר על שוק המניות כך […]
GET THE LATEST NEWS
כלי נגישות

Powered by - Wemake