חברת אפל על שולחן הניתוחים l מה קורה עם המניה

חברת אפל על שולחן הניתוחים l מה קורה עם המניה

אז מה עושים עם מניית אפל?

  • עלייה בהכנסות
  • עלייה במכירות המוצר
  • עלייה במכירות השירותים
  • עלייה במכירות באזורים גאוגרפיים וסגמנטים שונים
  • ירידה במכירות אייפדים ואבזרים שונים
  • מכירות חלשות בסין.
  • אפל במשא ומתן עם גוגל
  • תביעה נגד החברה

אז איפה הקאץ'? או שאין קאץ'? אז למה המנייה לא עולה מאז תחילת 2022!?

מה פרסמה החברה ברבעון האחרון 30 לדצמבר 2023:

נתונים פיננסיים מעודכנים
  • הכנסות החברה הסתכמו ב – 575 מיליארד דולר, עלייה של 2% משנה לשנה.
  • רווח נקי מדולל למניה (EPS) הסתכם ב – 18$ למניה לעומת 1.88$ למניה באותו רבעון 2022.
להלן התפלגות מכירות החברה לסגמנטים ואזורים גאוגרפיים
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון החלק של ה- "מוצר" הסתכם ב – 96,458 מיליארד דולר. עלייה של 07% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון החלק של ה-"שירותים" הסתכם ב – 23,117 מיליארד דולר. עלייה של 07% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מכירות באזור ארה"ב הסתכמו ב – 50,430 מיליארד דולר. עלייה של – 34% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מכירות באזור אירופה הסתכמו ב – 30,397 מיליארד דולר. עלייה של – 81% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מכירות באזור סין הסתכמו ב – 20,819 מיליארד דולר. ירידה של – 91%- בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מכירות באזור יפן הסתכמו ב – 7,767 מיליארד דולר. עלייה של – 98% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מכירות באזור אסיה הסתכמו ב – 10,162 מיליארד דולר. עלייה של – 58% בהשוואה לאותו רבעון 2022.

למרות הניתוח המתיש של המספרים הנ"ל חשוב לבדוק עוד חלק אחד, וזה החלק של התפלגות מכירות החברה לפי מוצר.

  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון מכירות ה – "אייפון" הסתכמו ב – 69,702 מיליארד דולר. עלייה של 97% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון מכירות ה – "מק" הסתכמו ב – 7,780 מיליארד דולר. עלייה של 59% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון מכירות ה – "אייפד" הסתכמו ב – 7,023 מיליארד דולר. ירידה של 26% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון מכירות ה – "מוצרי הלבשה, בית ואביזרים שונים" הסתכמו ב – 11,953 מיליארד דולר. ירידה של 34% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
  • מתוך סך כל המכירות נכון לרבעון האחרון מכירות ה – "שירותים" הסתכמו ב – 23,117 מיליארד דולר. עלייה של 33% בהשוואה לאותו רבעון 2022.
להלן המצב הפונדמנטלי של החברה נכון לתאריך פרסום פוסט זה:

מקור: אתר FINVIZ.
קישור לאתר נא ללחוץ כאן.

אז מה קיבלנו עד עכשיו

עלייה בסך כל המכירות שכוללת שירותים ומוצרים. עליית המכירות באזורים גאוגרפיים, עלייה ברווח תפעולי ונקי. מצד שני, ירידה באייפדים (הטאבלט של חברת אפל) וירידה במוצרי הלבשה אלקטרוניים, אבזרים נלווים ואבזרי בית. מכירות חלשות באזור סין שהן במקום ה – 3 בגודלן מכלל המכירות. למרות עליות וירידות בסגמנטים השונים קיבלנו תמונת מצב פיננסית-עסקית די חיובית נכון לרבעון זה.

בואו נמדוד בתקופה שנתית את הסגמנטים העסקיים ונבצע מדידה בין דוח סיכום שנתי 2021 עד שנים עשר החודשים האחרונים (TTM):

  • מכירות של – "אייפון" עלו ב – 6.53%.
  • מכירות של – "מק" ירדו ב – 16.45%.
  • מכירות של – "אייפד" ירדו ב – 18.63%.
  • מכירות של – "מוצרי הלבשה, בית ואבזרים נלווים" ירדו ב – 0.135%.
  • מכירות של – "שירותים" עלו ב – 27.95%.

לסיכום: כאשר בוחנים תמונת המכירות בתקופה רחבה יותר ניתן לראות שהצמיחה העסקית פחות אופטימית לעומת צמיחה בדוח הרבעוני האחרון.


לפרטים נוספים, נא ללחוץ כאן.

התעשיות

בחלק זה נבחן תעשיות בהן החברה פועלת ונבצע ניתוח TOP-DOWN. נבחן מלמעלה (מתעשייה) עד למטה (לפי כל סגמנט המכירות).

  • סה"כ מכירות תעשיית הסמארטפונים עומדות על – 03 מיליארד דולר ברחבי העולם נכון לסוף שנת 2023. עליית המכירות של כלל התעשייה עומדת על שיעור צמיחה ממוצע של – 2.52% ב – 5 השנים האחרונות. 41.87% ב – 2023 מכלל המכירות הן מכשירי אייפון של חברת אפל! ב – 5 השנים האחרונות נתח שוק המכירות מכלל התעשייה כמעט ולא התשנה. חשוב לציין, שדגם הטופ של אפל הוא בין הסמארטפונים היקרים בעולם.

 

  • סה"כ מכירות תעשיית המחשבים (מחשבים נייחים וניידים) עומדות על – 207,700 מיליארד דולר ברחבי העולם נכון לסוף שנת 2023. עליית המכירות של כלל התעשייה עומדת על שיעור צמיחה ממוצע של – 01% ב – 5 השנים האחרונות. 14.13% ב – 2023 מכלל המכירות הן מחשבי מק. חלה ירידה משמעותית של בערך 5% בנתח שוק של כלל התעשייה משנת 2022 עד היום.

 

  • סה"כ מכירות תעשיית הטאבלטים עומדות בערך על – 55 מיליארד דולר ברחבי העולם נכון לסוף שנת 2023. עליית המכירות של כלל התעשייה עומדת על שיעור צמיחה ממוצע של – 47% ב – 5 השנים האחרונות. 51.45% ב – 2023 מכלל המכירות הן טאבלטים של חברת אפל (אייפד). חלה עלייה משמעותית של בערך 15% בנתח שוק של כלל התעשייה משנת 2018 עד היום.

 

קיבלנו עד עכשיו תמונה די רחבה על חלק משמעותי של כלל מכירות החברה. חברת אפל למרות ירידות בסגמנטים עסקיים בין השנים הנ"ל מצליחה לשמור על נתח שוק יציב בתעשיות בה היא פועלת ושיפור משמעותי במכירות הטאבלטים.

 

האם חברת אפל מחזיקה רק על אייפונים? טענה די פופולרית. האם חברת אפל ממשיכה להשתמש בירושה של סטיב ג'ובס ולא מתקדמת? ומה אתם חושבים?

האבזרים הנלווים

השעון החכם של אפל

השעון החכם של אפל (אפל ווטש) בעל מספר דגמים והם אחד הפופולריים בימינו, ונכון לשנת 2023 נמכרו 53.9 מיליון יחידות. כאשר ב – 2018 נמכרו רק 22.5 מיליון יחידות. צמיחה מרשימה במכירות המוצר.

סה"כ מכירות של כל סוגי השעונים בכללי עומדות על בערך – 75,750 מיליארד דולר נכון לשנת 2023. מתוך כל התעשייה שעונים כחמים נמכרים כ- 58.28%, בערך. בשנת 2024 נכמרו סה"כ שעונים חכמים ב – 47.94 מיליארד דולר ומשנת 2024 עד 2028 התעשייה תמכור בשיעור צמיחה ממוצע של – 6.84%. סביר להניח שחברת אפל תמשיך לעמוד בנתח שוק, ומכירות השעונים החכמים שלה יעמדו בקצב צמיחה של התעשייה.

אוזניות איירפודס

בשנת 2017 נמכרו 15 מיליון יחידות סה"כ ובשנת – 2022 נמכרו 82 מיליון יחידות שהשיא המכירות היה בשנת 2020 עם 114 מיליון יחידות. במבט רחב אנו רואים צמיחה במכירת כמות היחידות אבל מאז 2020 הנתון יורד. ב – 2022 נכמרו אוזניות של אפל בשווי של 14.5 מיליארד דולר שזה יותר מכלל המכירות של חברות ידועות שונות מוול סטריט כגון: AIRBNB, Ebay, Spotify, Shopify ועוד.

השירותים

הסגמנט העסקי של מתן שירותים הוא אחד הצומחים ביותר מכלל המכירות של החברה. השירותים כוללים: פרסום, תמיכה טכנית, שירותי ענן ואחסון, תוכן דיגיטלי, שירותי תשלום ועוד. עלייה של 16.47% שיעור צמיחה ממוצע (ריבית דריבית) בסגמנט השירותים. נתון מצוין! שיעור סגמנט השירותים מכלל מכירות החברה עומד על – 22.23%, שזה מקום שני בגודלו לאחר נתח מכירות של אייפונים מכלל המכירות.

מערכת הפעלה IOS נגד Android

בכל רחבי העולם האנדרואיד מוביל מול IOS ומחזיק את שוק הסמארטפונים עם 70.69%. בארה"ב התמונה הפוכה ו – IOS מוביל מול אנדרואיד עם 60.77%. יותר ממיליארד מכשירי אייפון ויותר מ – 3 מיליארד מכשירי אנדרואיד אקטיביים מתחילת 2024. אם נבחן את אפל מבחינת חפיר עסקי, קשה לא לציין ש – IOS  נמצא רק באייפון ואנדרואיד מפוזר בין מכשירים שונים. שימו לב על הנתונים הבאים: מתחילת 2018 בארה"ב כמות משתמשי אנדרואיד עמדו על – 44.73% ופעילי IOS 54.82%. ב – 2024 התמונה השתנתה עוד יותר לטובת IOS שסגר נתח שוק של 60.77% ואנדרואיד 38.81% כפי שציינתי קודם.

אפקט הברנד

מרבית משתמשי האייפון לא משתמשים אפילו בחצי מהאופציות של המכשיר. הרוב קונים את המכשיר עקב שימוש "קליל" במכשיר שלא דורש ידע טכני עמוק. על פי טענתם: אייפון מאוד אינטואיטיבי לשימוש יום יומי והמראה החיצוני של המכשיר ישר בולט ומדגיש: "אני הולך עם אייפון". למרות הגישה הפרימיטיבית לנשיאת הברנד, זה עדיין משפיע על תת מודע של הצרכן הרגיל. אפקט הברנד משפיע גם כאשר משתמשים באיירפודס, מאקבוק ושאר מכשירי אפל. אפקט הברנד תמיד משפיע עלינו למרות שאנו מתנגדים ולא שמים לב.

פיתוח מוצרים חדשים

VISION PROקשה מאוד להעריך שביום הראשון כאשר התחילה מכירה ציבורית במוצר לא נוצר הייפ. מוצר במחיר 3500 דולר אפילו לצבא שלם של מעריצי אפל קשה להשוות איכות מול מחיר. למרות שמדובר בטכנולוגיה מהפכנית ככל שזה יתפתח טכנולוגית עדיין לא נכנס לחיי יום יום של האנושות. על פי אתר סטטיסטה מכירות VISION PRO יגדלו פי 10 בתקופה של 2025 עד 2028 וזה יוסיף לחברת אפל 44 מיליארד דולר עד 2028 כל עוד המוצר יימכר ב – 3500 דולר. השאלה היא: אם אנו עוברים לעידן החדש אז מציאות מדומה עשויה להחליף את המכשירים הישנים, אז עד כמה חברת אפל תמשיך למכור בקצב הנוכחי? הימים יגידו.

הכל אותו דבר

החששות הרבות בקרב מחזיקי אייפון שאין יותר חדש ממה שהיה אלא שיפור טכנולוגי הנדרש לימינו כגון שיפור מעבד, תצוגה, זיכרון אחסון, מערכת הפעלה, אופציות שונות ועוד. במילים אחרות, אין טכנולוגיות מהפכניות. אייפון 15 פרו מקס לא שונה יותר מדי מאייפון 14 פרו מקס. אין חובה להחליף מכשיר למרות המכירות מכשירי אייפון במיליארדים וזה מהסיבה שצרכנים כן רוכשים את המכשיר.

אפל מדברת עם גוגל

עיתון בלומברג הודיע על משא ומתן של שתי הענקיות אפל וגוגל במטרה לשלב בינה מלאכותית גנרטיבי במכשירי אייפון. הכלי עשוי לשמש את משתמשי האייפון בכלים טכנולוגים מתקדמים כפי ש – AI  יודע להציע כגון: ייצור תמונות, סיכום מסמכים, חיפוש מתקדם ועוד. כמובן אלה חדשות נפלאות לגוגל כי אפל תהפוך ללקוחה שלה. פיתוח כזה עשוי להוביל את אפל לעוד שלב קדימה. חשוב לציין אפל לא הודיע על משא ומתן באופן רשמי.

התביעה

חברת אפל עומדת בפני תביעה נגד הגבלים עסקיים מטעם משרד המשפטים האמריקאי שעשוי לפגוע ביסודות העסקיים שלה וליצור סנטימנט שלילי כלפי החברה.

תביעה זו מאיימת על מי שאנחנו ועל העקרונות המייחדים של מוצרי אפל בשווקים תחרותיים. אם יצליח, זה יעכב את היכולת שלנו ליצור את הטכנולוגיה שאנשים מצפים מאפל, שבה חומרה, תוכנה ושירותים מצטלבים.

מקור: Seeking Alpha. משרד המשפטים תבע את אפל בהגבלים עסקיים.

ראו עוד מידע בעניין ברחבי האינטרנט.

לסיכום

מדובר בחברה עם צבא שלם של מעריצים ומוצרים איכותיים עד ממש. למרות החפיר העסקי החזק, קיים חשש שחברת אפל סיימה את תקופה הצמיחה שלה ועברה לחברה סולידית עם חוסר אמונה שהיא תעקוף בביצועים את המדדים המובילים. מדובר באקוסיסטם שהחברה בנתה לאורך שנים. קיים חשש שהתקדמות של בינה מלאכותית משאירה את החברה מאחור שעתיד להוביל לדעיכה בתוצאות כלכליות ועסקיות. חברת אפל חזקה ועמידה מאוד כלכלית עד לרמה שאפר לקרוא לה "מכונת מזומנים".

 

*הנתונים הכלכליים שנאמרו בפוסט זה ודעות על המוצרים של חברת אפל נאספו ממקורות שונים ברחבי האינטרנט ואתרי תיווך פיננסי שונים. איני מביא דעה אישית על כל מה שנכתב ונאמר בפוסט זה הן לגבי מוצרי אפל והן לגבי תחזיות לעתיד.

גילוי נאות

האמור בסקירה הינו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות בסקירה זו ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם.

הניתוח בסקירה זו נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שנאסף ונערך על ידי עורכי הסקירה ומידע הנובע ממקורות אחרים, הנחזה כמידע מהימן, וזאת, מבלי שעורכי הסקירה ו/או החברה ביצעו בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.

סקירה זו אינה מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע האמור.

האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. הדעות והתחזיות האמורות לעיל, עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת.

לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עורכי הסקירה, לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם מהסתמכות על האמור לעיל, אם ייגרמו. עורכי הסקירה מחזיקים או עשויים להחזיק, מעת לעת, במישרין ו/או בעקיפין בניירות ערך או נכסים פיננסיים הקשורים לסקירה זו. כל הזכויות בסקירה זו שייכות לצוות אופטימיסט והעברת חלקים מתוך הסקירה לאחרים, שימוש בהם או פרסומים בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב ממכין הסקירה וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה, אם לא צוין אחרת.


לפרטים נוספים, נא ללחוץ כאן.

 

RECEIVE UPDATES

נבחרים מהבלוג

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

המדריך לאתר פינביז (Finviz) – 78 מושגים שחובה להכיר לכל משקיע

אתר פינביז הוא אחד מהאתרים הנפוצים ביותר לשימוש אצל משקיעים, סוחרים ועקבים אחר ניירות ערך שונים. האתר מכיל הרבה מאוד מידע חיוני למשתמש אשר נותן לו מבט כלכלי וכללי על ניירות ערך שונים כגון מניות וניתן לשים לב שהאתר מתמקד בעיקר במניות אמריקאית או מניות שרשומות בבורסות אמריקאיות. השאלות בעיקר עולות כאשר משתמש האתר מקליד […]
פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

פירוט והסבר על כל הפרקים שבדו"חות הכספיים הישראליים והאמריקאיים

כעת נפרט על החלקים אשר מרכיבים את הדו"חות הכספיים של החברות הישראליות: חלק א' – תיאור עסקי התאגיד: הפרק הראשון בדו"ח מסביר על עסקי החברה, תחומי פעילות, מוצרים ושירותים, הרכב ההכנסות, לקוחות, שיווק והפצה, הון אנושי, רכוש קבוע, הליכים משפטיים, מטרות ויעדים, האסטרטגיה העסקית, מידע כלכלי לגבי אזורים גאוגרפיים, מחקר ופיתוח, חומרי גלם, ספקים וכד'. […]
המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

המדריך המקוצר להיוון תזרים מזומנים – DCF

People always want a formula – but it does not work that way. You have to estimate total cash generated from now to eternity, and discount it back to today. Yardsticks such as P/E are not enough by themselves – Warren Buffett. 1.1 מבוא: מודל היוון תזרים מזומנים (Discount Cash Flow) הוא מודל אוניברסלי לחישוב […]
הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

הוצאות הוניות (Maintenance CaPex) – כל מה שצריך לדעת

שלום. אני מזמין אתכם/ן למסע מרתק לתוך עולם של הוצאות הוניות (השקעות), על מנת ללמוד סוגים שונים של הוצאות שנדרשות להמשך פעילות של החברה. נלמד איך לחשב, ומתי להשתמש בהוצאות הללו כדי לבצע הערכת שווי חברה מדויקת יותר. בסקירה זו, נלמד סוגים שונים של הוצאות הוניות, והן: הוצאות ההון – Capital Expenditures הוצאות ההון שמטרתן […]
המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

המדריך לניתוח דוחות כספיים למתחילים | דוח רווח והפסד פרק 1

כל אדם אשר מעוניין להשקיע בשוק המניות מבין שמאחורי כל גרף מסתתר עסק שלם שמורכב ממוצרים שונים, נכסים, הנהלה, ציוד וכד'. כל הכלים האלה מייצרים במשירין או עקיפין רווח לעסק. השאלה האם משקיע מעוניין בהשקעה ורכישת מניות החברה (עסק) או כדאי להימנע מהשקעה זו כי כמובן מדובר בסיכון. וככל שנלמד יותר על שוק המניות כך […]
GET THE LATEST NEWS
כלי נגישות

Powered by - Wemake